Håll dig uppdaterad om dina placeringar

Mobiltjänsten ML Pengar finns alltid till hands och håller dig uppdaterad om hur dina avtal utvecklas.

Mobilappen ML Pengar erbjuder Mandatum Lifes kapitalförvaltningskunder möjlighet att snabbt och enkelt hålla koll på sina placeringar. För kunder som själva eller via ett företag har pensionsförsäkring erbjuder appen möjlighet att följa besparingarnas utveckling och den uppskattade pensionen samt att granska placeringsobjekten och placeringsplanen. Även medlemmar i personalfonder kan följa fondens och sina fondandelars utveckling via appen.

 

Du kan enkelt ladda ner ML Pengar från appbutikerna till din iOS- eller Android-enhet.

Enkelt att ladda ner appen

Det går lätt och snabbt att börja använda ML Pengar. Tjänsten lämpar sig för iOS- och Android-telefoner. För att aktivera tjänsten och för identifieringen behöver du personliga nätbankskoder. Efter det räcker det med användarnamn och lösenord när du loggar in på tjänsten. Du kan använda tjänsten på svenska, finska och engelska.


1. Ladda ner ML Pengar till din telefon från appbutiken. Du hittar appen i appbutiken med sökordet Mandatum Life eller ML Rahat (Apple App Store, Google Play)

2. När du laddat ner appen ska du godkänna användarvillkoren för tjänsten och gå vidare till identifieringen.

3. Aktivera tjänsten med dina nätbankskoder.

4. Logga in på mobiltjänsten med det sexsiffriga användarnamn som Mandatum Life skapat och det fyrsiffriga lösenord som du själv valt. Om du vill kan tjänsten komma ihåg ditt användarnamn. Efter att du aktiverat tjänsten behöver du inte längre nätbankskoder för att logga in.

Vår kundtjänst hjälper dig vid eventuella frågor.

 

Nytt i mobilappen – alla fördelar med placeringar utan besväret

Vår nya placeringstjänst är perfekt för dig som uppskattar tydliga, problemfria och målorienterade placeringar.

Berätta bara dina behov så tar vi fram vi en lämplig placeringsplan för dig. Tjänsten hjälper dig att välja en risknivå som känns rätt för dig och ett motsvarande placeringsobjekt. Du kan följa dina placeringar i tjänsten och får råd och tips om hur du bäst kan uppnå dina mål inom önskad tid. Placeringsobjektet utgörs av Mandatum Life Placeringsvård som anpassas efter din profil och förvaltas av våra specialister.

Du kan välja mellan engångsplaceringar eller månatligt sparande. En engångsplacering på 100 euro räcker för att komma igång.


Bygg upp din förmögenhet med vår nya tjänst:

 

  • Följ utvecklingen mot ditt mål
  • Ändra ditt mål själv
  • Få uppdateringar om hur dina placeringar utvecklas och tips om hur du bäst når ditt mål
  • Få push-meddelanden direkt om det finns ny information i tjänsten som kan intressera dig
  • Ingen tecknings- eller inlösenavgift – du betalar bara en förvaltningsavgift på 0,5 % per år och det ordinarie priset för vår Placeringsvård


Tjänsten är fortfarande under utveckling, men lanseras redan nu för att vi ska kunna ta hänsyn till kundernas synpunkter från första början. Tills vidare krävs att du kontaktar oss personligen för att börja använda tjänsten, men nya funktioner kommer att lanseras under våren 2018.

Klicka här om du vill börja använda tjänsten redan nu

Uppgifterna på bilden är exempel och beskriver inte någon persons verkliga placeringsuppgifter.

Uppgifterna på bilden är exempel och beskriver inte någon persons verkliga placeringsuppgifter.

Funktioner för kapitalförvaltningskunder

Via tjänsten kan du ta fram dina placeringar på avtals- och portföljnivå och titta närmare på enskilda innehav. I tjänsten ser du ditt Kapitalförvaltningsavtal eller din Pro Placeringsförsäkring.

 

I tjänsten kan du:

  • se det sammanlagda marknadsvärdet och avkastningen på avtalen.
  • se marknadsvärdet och avkastningen på enskilda avtal och portföljer.
  • se marknadsvärdet och anskaffningsvärdet för enskilda innehav samt antal och andel av hela portföljens marknadsvärde.
  • få meddelanden om t.ex. dina placeringsobjekt, marknadshändelser eller nya placeringsmöjligheter. Om du vill få besked till din mobiltelefon genast när du fått ett nytt meddelande, kan du aktivera funktionen för push-meddelanden.
  • nå din kontaktperson i kapitalförvaltningsärenden per telefon eller e-post med bara en knapptryckning.

avtalets avkastningsdiagram är till hjälp när du vill jämföra avkastningen under olika perioder. De åskådliggörande diagrammen och grafiska elementen i tjänsten underlättar jämförelser.

Funktioner för Sesam-pensionsförsäkringskunder

Som Sesam-pensionsförsäkringskund ser du i tjänsten det sammanlagda värdet av och avkastningen på besparingarna i din tilläggspensionsförsäkring och din pensionsprognos utifrån dina pensionsbesparingar.

 

I tjänsten kan du:

  • se en uppskattning av din kommande pension i den personliga pensionsprognosen
  • kontrollera hur dina besparingar är fördelade på olika placeringsobjekt och placeringarnas avkastning
  • läsa meddelanden om aktuella frågor direkt i appen
  • få information när din arbetsgivare gör inbetalningar till ditt avtal omedelbart genom att aktivera push-meddelanden
  • kontakta vår kundtjänst per telefon med bara en knapptryckning.

Uppgifterna på bilden är exempel och beskriver inte någon persons verkliga placeringsuppgifter.

Bilderna är bara ett exempel och uppgifterna tillhör inte någon verklig person.

Funktioner för kunder med individuell pensionsförsäkring

Om du har en individuell pensionsförsäkring kan du använda tjänsten för att se det totala värdet av och avkastningen på ditt pensionssparande samt en uppskattning av din pension.

I tjänsten kan du:

  • se en uppskattning av din kommande pension i den personliga pensionsprognosen
  • kontrollera hur dina besparingar är fördelade på olika placeringsobjekt och ser avkastningen på objekten
  • läsa meddelanden om aktuella frågor direkt i appen
  • få information om nya betalningar omedelbart genom att aktivera push-aviseringar
  • ringa vår kundtjänst med bara en knapptryckning eller enkelt skicka meddelanden till våra kundrådgivare.

Funktioner för personalfondsmedlemmar

I tjänsten kan du följa utvecklingen för hela fonden och för din fondandel samt göra uttagsanmälningar under anmälningstiden.

I tjänsten kan du:

  • se statusen för fonden och din fondandel samt hur de har utvecklats
  • meddela att du vill fondera din bonus medan anmälningstiden pågår
  • göra uttagsanmälningar medan anmälningstiden pågår
  • hålla koll på avkastningen för din fondandel, betalda bonusar och dina uttag från fonden
  • läsa meddelanden om aktuella händelser direkt i appen
  • få meddelanden om betalda bonusar genom att aktivera push-meddelanden
  • ringa vår kundtjänst med bara en knapptryckning.

Bilderna är bara ett exempel och uppgifterna tillhör inte någon verklig person.

Vanliga frågor

1. Med vilka enheter kan jag använda tjänsten?

Appen ML Pengar är kompatibel med iOS- och Android -telefoner. Appen har optimerats för iPhone- och Samsung -telefoner och fungerar också på iPad. Mer ingående uppgifter om kraven på operativsystemversioner hittar du i de uppgifter som visas i appbutiken. Ladda endast ner appen från en pålitlig källa, såsom Apple App Store och Google Play.

2. Kan jag i tjänsten granska mina enskilda innehav?

I mobiltjänsten ML Pengar ser du också mängd och marknadsvärde för dina enskilda innehav. Dessutom visas objektens anskaffningsvärde, mängd och innehavets andel av hela portföljen. Via tjänsten kan du också granska dina placeringar på avtals- och portföljnivå.

3. Appen ber om tillstånd att skicka push-meddelanden. Hur ändrar jag inställningarna för push-meddelanden?

Mandatum Life skickar meddelanden till dig via appen om dina placeringsobjekt, marknadshändelser eller nya placeringsmöjligheter som kan läsas under Meddelanden i appen. Om du genast vill bli underrättad om alla nya meddelanden kan du aktivera push-meddelanden. Aviseringen informerar dig om att du fått ett meddelande från Mandatum Life utan att närmare specificera dess innehåll. Om du vill kan du stänga av aviseringarna i mobilens inställningar. Via inställningarna kan du redigera aviseringarna separat för varje app och aktivera eller inaktivera dem när som helst. (Funktionen fungerar endast med operativsystemen iOS och Android).

4. Jag har glömt mitt lösenord. Hur kommer jag åt att logga in på tjänsten på nytt?

Funktionen Glömt lösenord eller användarnamn finns på tjänstens inloggningssida. Du kan själv skapa ett nytt lösenord eller återställa det användarnamn som du glömt genom att identifiera dig i tjänsten på nytt med dina nätbankskoder. Om du har frågor når du vår kundtjänst på numret 0200 31120 (lna/msa).

5. Min telefon blev stulen och jag var inloggad i tjänsten ML Pengar. Hur kan jag stänga tjänsten?

Tillämpningen loggar automatiskt ut dig från tjänsten efter 15 minuter om tjänsten inte används. Syftet med tidsutlösningen är att förhindra missbruk av uppgifterna i tjänsten. Appen sparar inte lösenordet eller uppgifter som lyder under försäkringshemligheten i telefonen eller surfplattan. Du kan också kontakta kundtjänsten, meddela vad som hänt och be vår kundtjänst spärra ditt konto.

6. Jag är företagskund. Kan jag logga in på tjänsten?

Ja, tjänsten är också tillgänglig för företagskunder hos Mandatum Lifes Kapitalförvaltning som har ett Kapitalförvaltningsavtal eller en Pro Placeringsförsäkring.

7. Jag är både privatkund och företagskund. Hur byter jag min roll i mobiltjänsten?

Om du använder tjänsten ML Pengar både som representant för ditt företag och för skötseln av dina personliga placeringar, kan du välja roll uppe i menyn till höger med funktionen ”Byt roll”.

8. Ser jag via tjänsten mitt pensionsförsäkringsavtal?

Tjänsten är avsedd för de kunder hos Mandatum Lifes Kapitalförvaltning som har ett Kapitalförvaltningsavtal eller en Pro Placeringsförsäkring samt för de pensionsförsäkringskunder som har en Sesam-tilläggspensionsförsäkring. I tjänsten ser du tyvärr inte t.ex. individuella pensionsförsäkringsavtal, sparavtal eller placeringsförsäkringar.

9. Hur kan jag lämna respons?

Vår kundtjänst tar emot respons i ärenden som gäller mobiltjänsten på numret 0200 31120 (lna/msa). Du kan också lämna respons via kontaktblanketten som du hittar nedtill på sidan.

Skicka meddelande

Som vår kund kan du sköta dina ärenden enkelt och tryggt genom att skicka oss ett meddelande via vår webbtjänst.

Ring

Vår kundtjänst betjänar på numret

0200 31120
(lna/msa) mån-tor kl. 8–17, fre kl. 8-16

Lämna begäran om kontakt

Lämna dina uppgifter så ringer vi upp dig.

Med denna blankett kan du be oss ringa dig. Om du redan är kund hos oss och du vill lämna ett uppdrag, kan du tryggt skicka ett meddelande genom att logga in på vår webbtjänst eller ringa vår kundtjänst.

Logga in till webbtjänsten »

*
* Obligatorisk fält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vad händer i världen? Håll dig själv à jour med utvecklingen på marknaden.