Håll dig uppdaterad om dina placeringar

Mobiltjänsten ML Pengarna finns alltid till hands och håller dig uppdaterad om utvecklingen i dina avtal.

Mobilappen ML Pengarna erbjuder Mandatum Lifes kapitalförvaltningskunder och Sesam-pensionsförsäkrade möjlighet att enkelt och smidigt granska sina egna placeringar.

Du kan behändigt ladda ner appen ML Pengarna från appbutikerna till din iOS- eller Android enhet. Du hittar appen på namnet ML Rahat i appbutiken.

Ladda enkelt ner appen

Det går lätt och enkelt att börja använda mobiltjänsten ML Pengarna. Tjänsten lämpar sig för iOS- och Android -telefoner. För att aktivera tjänsten och för identifieringen behöver du personliga nätbankskoder. Efter det räcker det med användarnamn och lösenord när du loggar in på tjänsten. Du kan använda tjänsten på svenska, finska och engelska.

1. Ladda ner mobilappen ML Pengarna till din telefon från appbutiken. Du hittar appen i appbutiken med sökordet Mandatum Life eller ML Rahat (Apple App Store, Google Play)

2. När du laddat ner appen ska du godkänna användarvilloren för tjänsten och gå vidare till identifieringen.

3. Aktivera tjänsten med dina nätbankskoder.

4. Logga in på mobiltjänsten med det sexsiffriga användarnamn som Mandatum Life skapat och det fyrsiffriga lösenord som du själv valt. Om du vill kan tjänsten komma ihåg ditt användarnamn. Efter att du aktiverat tjänsten behöver du inte längre nätbankskoder för att logga in.

Vår kundtjänst hjälper dig vid eventuella frågor.
 

 

Uppgifterna på bilden är exempel och beskriver inte någon persons verkliga placeringsuppgifter.

Funktioner för kapitalförvaltningskunder

Via tjänsten kan du ta fram dina placeringar på avtals- och portföljnivå och titta närmare på enskilda innehav. I tjänsten ser du ditt Kapitalförvaltningsavtal, din Pro Placeringsförsäkring eller din Sesam-pensionsförsäkring.

 

I tjänsten:

  • du ser det sammanlagda marknadsvärdet och avkastningen på avtalen.
  • du ser marknadsvärdet och avkastningen på enskilda avtal och portföljer.
  • du ser marknadsvärdet och anskaffningsvärdet för enskilda innehav samt objektets mängd och andel av hela portföljens marknadsvärde.
  • du får meddelanden t.ex. om dina placeringsobjekt, marknadshändelser eller nya placeringsmöjligheter. Du kan ta fram och läsa meddelandena under appens meddelandefunktion. Om du genast vill få besked till din mobiltelefon när du fått ett nytt meddelande, kan du aktivera funktionen för push-meddelanden.
  • du når med ett klick snabbt din kontaktperson i kapitalförvaltningsärenden per telefon eller e-post.

Avtalets avkastningsdiagram är till hjälp när du vill jämföra avkastningen under olika perioder. De åskådliggörande diagrammen och grafiska elementen i tjänsten underlättar jämförelsen av uppgifterna.

Funktioner för Sesam-pensionsförsäkringskunder

Som Sesam-pensionsförsäkringskund ser du i tjänsten det sammanlagda värdet av och avkastningen på besparingarna i din tilläggspensionsförsäkring och din pensionsprognos utifrån dina pensionsbesparingar.

 

I tjänsten:

  • du ser en uppskattning av din kommande pension i den personliga pensionsprognosen.

  • du kan kontrollera hur dina besparingar är fördelade på olika placeringsobjekt och ser avkastningen på objekten.

  • du får meddelanden om aktuella frågor. Du kan läsa meddelandena under sektionen för meddelanden.

  • genom att aktivera funktionen för push-meddelanden vet du genast när din arbetsgivare sparar mer i ditt avtal.

  • du får med ett klick kontakt med vår kundtjänst per telefon.

Uppgifterna på bilden är exempel och beskriver inte någon persons verkliga placeringsuppgifter.

Vanliga frågor

1. Med vilka enheter kan jag använda tjänsten?

Appen ML Pengarna är kompatibel med iOS- och Android -telefoner. Appen har optimerats för iPhone- och Samsung -telefoner och fungerar också på iPad. Mer ingående uppgifter om kraven på operativsystemversioner hittar du i de uppgifter som visas i appbutiken. Ladda endast ner appen från en pålitlig källa, såsom Apple App Store och Google Play.

2. Kan jag i tjänsten granska mina enskilda innehav?

I mobiltjänsten ML Pengarna ser du också mängd och marknadsvärde för dina enskilda innehav. Dessutom visas objektens anskaffningsvärde, mängd och innehavets andel av hela portföljen. Via tjänsten kan du också granska dina placeringar på avtals- och portföljnivå.

3. Appen ber om tillstånd att skicka push-meddelanden. Hur ändrar jag inställningarna för push-meddelanden?

Mandatum Life skickar meddelanden till dig via appen om dina placeringsobjekt, marknadshändelser eller nya placeringsmöjligheter som kan läsas under Meddelanden i appen. Om du genast vill bli underrättad om alla nya meddelanden kan du aktivera push-meddelanden. Aviseringen informerar dig om att du fått ett meddelande från Mandatum Life utan att närmare specificera dess innehåll. Om du vill kan du stänga av aviseringarna i mobilens inställningar. Via inställningarna kan du redigera aviseringarna separat för varje app och aktivera eller inaktivera dem när som helst. (Funktionen fungerar endast med operativsystemen iOS och Android).

4. Jag har glömt mitt lösenord. Hur kommer jag åt att logga in på tjänsten på nytt?

Funktionen Glömt lösenord eller användarnamn finns på tjänstens inloggningssida. Du kan själv skapa ett nytt lösenord eller återställa det användarnamn som du glömt genom att identifiera dig i tjänsten på nytt med dina nätbankskoder. Om du har frågor når du vår kundtjänst på numret 0200 31120 (lna/msa).

5. Min telefon blev stulen och jag var inloggad i tjänsten ML Pengarna. Hur kan jag stänga tjänsten?

Tillämpningen loggar automatiskt ut dig från tjänsten efter 15 minuter om tjänsten inte används. Syftet med tidsutlösningen är att förhindra missbruk av uppgifterna i tjänsten. Appen sparar inte lösenordet eller uppgifter som lyder under försäkringshemligheten i telefonen eller surfplattan. Du kan också kontakta kundtjänsten, meddela vad som hänt och be vår kundtjänst spärra ditt konto.

6. Jag är företagskund. Kan jag logga in på tjänsten?

Ja, tjänsten är också tillgänglig för företagskunder hos Mandatum Lifes Kapitalförvaltning som har ett Kapitalförvaltningsavtal eller en Pro Placeringsförsäkring.

7. Jag är både privatkund och företagskund. Hur byter jag min roll i mobiltjänsten?

Om du använder tjänsten ML Pengarna både som representant för ditt företag och för skötseln av dina personliga placeringar, kan du välja roll uppe i menyn till höger med funktionen ”Byt roll”.

8. Ser jag via tjänsten mitt pensionsförsäkringsavtal?

Tjänsten är avsedd för de kunder hos Mandatum Lifes Kapitalförvaltning som har ett Kapitalförvaltningsavtal eller en Pro Placeringsförsäkring samt för de pensionsförsäkringskunder som har en Sesam-tilläggspensionsförsäkring. I tjänsten ser du tyvärr inte t.ex. individuella pensionsförsäkringsavtal, sparavtal eller placeringsförsäkringar.

9. Hur kan jag lämna respons?

Vår kundtjänst tar emot respons i ärenden som gäller mobiltjänsten på numret 0200 31120 (lna/msa). Du kan också lämna respons via kontaktblanketten som du hittar nedtill på sidan.

Skicka meddelande

Som vår kund kan du sköta dina ärenden enkelt och tryggt genom att skicka oss ett meddelande via vår webbtjänst.

Ring

Vår kundtjänst betjänar på numret

0200 31120
(lna/msa) mån-tor kl. 8–17, fre kl. 8-16

Lämna begäran om kontakt

Lämna dina uppgifter så ringer vi upp dig.

Med denna blankett kan du be oss ringa dig. Om du redan är kund hos oss och du vill lämna ett uppdrag, kan du tryggt skicka ett meddelande genom att logga in på vår webbtjänst eller ringa vår kundtjänst.

Logga in till webbtjänsten »

*
* Obligatorisk fält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vad händer i världen? Håll dig själv à jour med utvecklingen på marknaden.